Tenaga zahir dan batin tubuh badan

Keadaan tubuh badan manusia dicipta adalah dalam bentuk zahir dan batin.Keadaan zahir dan batin ini saling melengkapi untuk mengimbangi tenaga tubuh badan manusia membina tenaga kehidupan. Keseimbangan tenaga zahir dan batin manusia pula membina kehidupan jasmani untuk menghayati kehidupan rohani.
Memahami bab zahir dan batin adalah langkah pertama untuk kita memahami mengenai bagamana tenaga tubuh badan manusia membina kehidupan rohani dan jasmani.

Merujuk kepada gambar di atas selain daripada binaan tubuh badan manusia itu berpasangan diantara kiri dan kanan, keadaannya juga adalah seimbang diantara bahagian atas dan bawah.

Keseimbangan bahagian tubuh badan manusia diantara atas dan bawah ialah seperti berikut.

Bahu dengan punggung
lengan atas dengan peha
siku dengan lutut
lengan bawah dengan betis
tapak tangan dengan kaki

Pusat tubuh badan manusia terletak di perut. Bahagian anggota tubuh badan di atas perut yang berpusat di kepala adalah mengawal tenaga zahir. Bahagian anggota tubuh badan di bawah perut pula berpusat di kemaluan yang mengawal tenaga batin.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s