Rahsia urut terapi mandian

Di dalam agama Islam ada ajaran yang menggalakkan penganutnya mandi dan bersuci. Bahkan ada masanya wajib mandi.

Dari sudut ilmiah, ternyata mandi tidak cuma untuk menyegarkan tubuh badan, malahan adalah urutan terapi untuk membina kesihatan yang menyembuhkan penyakit. Penelitian mengenai mandi bukan sekadar membersehkan tubuh badan malahan meransang kelancarah darah, melembutkan urat saraf, melegakan pernafasan dan menjana tenaga tubuhh badan. oleh itu ternyata mandian itu boleh meningkatkan sistem kekebalan, mencegah penyakit kulit, bahkan untuk menyembukan segala penyakit kerana mandian itu membina kesihatan.

Beberapa penelitian adalah menunjukkan ransangan air ketika mandi itu adalah urut terapi untuk menyembuhkan penyakit seperti berikut.

1. Penderita Diabetes
Untuk penderita diabetes, dengan setengah jam berendam dalam air panas boleh menurunkan tingkat gula dalam darah sekitar 13 %.

2. Kesehatan Jantung
Dengan berendam selama 10 mInit dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung baik lelaki mahupun wanita.

3. Eksema
Eksema adalah peradangan kronik kulit yang kering dan gatal. Untuk penderita penyakit kulit seperti eksema, ruam, gatal-gatal dapat menambahkan baking soda ke dalam takungan air mandi kerana berdasarkan penelitian baking soda itu bertindak sebagai antiseptik.

Caranya: Isi dengan air panas, tambahkan kira-kira satu sudu baking soda dan adun sehingga rata. Dianjurkan berendam selama 10-20 mInit.

4. Infeksi
Untuk infeksi seperti sariawan dapat menambahkan pada air panas iaitu tiga atau empat cuka dari sari buah apel dan berendamlah selama 15-20 mInit. Ini juga baik untuk mengeluarkan racun dari dalam tubuh kerana cuka dapat menyeimbangkan kembali asam.

5. Flu dan Sakit Kepala
Untuk menyembuhkan flu dan sakit kepala dapat dilakukan dengan merendam kaki dalam air panas. Masukan air hangat secukupnya dalam takungan sampai menutupi kaki dan pergelangan kaki, tambahkan beberapa tetes minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Setelah selesai bilas dengan air sejuk. Lakukan selama 10-20 mInit.

6. Insomnia
Untuk penderita insomnia atau yang memiliki masalah tidur dapat merendam kaki dalam air sejuk dingin. Masukan kaki sampai kaki merasa dingin. Pengubatan ini juga berguna bagi kaki lelah atau letih, pendarahan hidung, dan sembelit.

7. Sirkulasi
Jika anda mengalami masalah sirkulasi maka cubalah dengan mulai merendam kaki selama satu atau dua minit dalam air hangat, kemudian 30 minit dalam air dingin. Cuba lakukan selama 15 minit kemudian diselesaikan dengan air dingin.

Manfaat dan petunjuk mandi yang sIhat
Mandi air hangat sekitar 32-35 derajat Celsius dapat membuka pori-pori yang dapat membantu mengeluarkan racun. Dimana berfungi membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan selama 10-20 mInit.

Ternyata mandi air dingin dapat menghilangkan stress kerana meredakan ketegangan, dan dianjurkan dengan temperatur sekitar 12-18 derajat celcius. Ianya lain dari air hangat, kerana akan mempersempit darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Oleh sebab itu untuk penderita diabetes tidak dianjurkan untuk mandi air dingin.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s