Kewajipan urut batin suami isteri

Agama Islam telah menetapkan kewajipan suami iaitu memberi nafkah lahir dan batin kepada isterinya. Kewajipan nafkah lahir itu umpamanya memberinya makan, minum, pakaian, perhiasan dan sebagainya. Sedang nafkah batin adalah mengisi dan memuaskan keperluan urutan batin kepada isteri.

Bagi suami yang mempunyai isteri lebih dari satu maka berkewajipan menggilir isterinya itu menurut kesepakatan mereka bersama. Dan kesempatan itu tidak boleh diingkari. Dengan ketentuan seperti itu menunjukkan bahawa suami mempunyai kewajipan memenuhi hajat urutan batin isterinya.

Begitu juga sebaliknya, seorang isteri pun mempunyai kewajipan melayani hajat suaminya untuk diuruti. Isteri tidak boleh menolak bila pada suatu saat ia diperlukan suaminya untuk menguruti alat kelaminnya. Dan ini memang tugas bagi setiap isteri, sebagai imbalan jerih payah suami yang telah dengan sukarelanya memenuhi kewajipan yang dibebankan kepadanya dalam perkahwinan.

Dengan adanya kewajipan yang timbal balik antara suami isteri maka dapatlah di penuhi kewajipan urutan masig-masing ketika bersetubuh. Dengan demikian tidak akan terjadi kesimpang siuran di dalam memenuhi hajat mereka berdua. Seperti halnya pada suatu waktu suami mengajak isterinya bersetubuh. Akan tetapi ajakannya itu ternyata ditolak.

Demikian pula ada kalanya seorang isteri mengajak suami menguruti alat kelaminnya, tetapi ajakan itu ditolaknya. Kalau hal ini berterusan, pasti terjadi kekecewaan dari pihak isteri.

Mengapa sampai terjadi hal seperti itu? Ada dua penyebabnya yang tidak difahami oleh suami isteri iaitu:

a) Kerana suami atau isteri tidak mengetahui tanda-tanda bila biasanya masa berahi keduanya datang untuk diuruti. Suami tidak mengetahui tanda dan masa berahi isterinya untuk diuruti. Demikian pula isteri tidak mengetahui tanda dan masa berahi suaminya untuk diuruti.

b) Suami atau isteri tidak mengetahui kemampuan urutan batin bersetubuh dari ‘pasangan masing-masing. Suami tidak mengetahui kemampuan urutan batin bersetubuh isterinya. Begitu juga isteri tidak mengetahui kemampuan urutan batin bersetubuh suaminya.

Apabila kedua penyebab itu dapat diketahui oleh kedua belah pihak, maka tidak akan terjadi kesalah fahaman antara keduanya; kerana tidak ada unsur paksaan atau perasaan terpaksa di dalam setiap urutan batin. Kedua unsur itu dapat menjadi hambatan dalam mencapai keharmonian dalam rumah tangga.

Berapa kalikah suami mampu menguruti dalam seminggu atau sebulan ?. Tidak ada jawapan yang tepat mengenai soal ini. Semua orang yang tergolong ahli dalam bidang urutan batin tidak ada yang menyimpulkan secara tepat. Sesungguhnya bilangan yang normal tidak ada, semuanya berbeza-beza antara satu dengan yang lain. Ada orang yang melakukan urutan batin sekali pada setiap malam. Ada yang melakukannya dua hari sekali, ada yang setiap tiga hari sekali, ada yang melakukannya sekali dalam seminggu, bahkan ada yang melakukannya 3-4 kali dalam sebulan.

Tegasnya tidak ada bilangan yang tetap dalam hal ini kerana kemampuan urutan batin tidak boleh diukur dari wujud fizik, umpamanya ukuran zakar. Akan tetapi bergantung dari kemampuannya memprodusi air mani, kesihatan badan, makanan yang cukup vitamin, cukup istirehat, perasaan selalu gembira, pengaruh ransgsangan – rangsangan yang erotis dan sebagainya. Kesemua itu dapat mempengaruhi kemampuan urut batin bersetubuh seseorang.

Begitu juga kemampuan urutan batin menjadi menurun bila terjadi gangguan penyakit, dalam keadaan lapar, bekerja berat, dalam penderitaan, ketegangan-ketegangan perasaan dan lain sebagainya. Oleh sebab itu tidak ada ketentuan waktu yang boleh digunakan sebagai jadual urut batin bersetubuh.

Agama Islam membenarkan kahwin dengan empat orang wanita. Ketentuan itu tentu erat sekali hubungannya dengan kemampuan urut batin seseorang. Kerana empat orang wanita yang dikahwininya itu tentu menuntut urutan batin kepada suaminya. Dengan demikian, ia wajib menggilir isterinya itu selama empat hari dalam seminggu. Jadi melihat peraturan Islam yang demikian, kemungkinan besar secara alamiah rata-rata manusia itu mempunyai kekuatan atau kemampuan mengurut batin empat kali dalam seminggu.

Mengenai bila datangnya masa berahi wanita, pengetahuan ini memang perlu diketahui oleh setiap wanita sebab mengajak isterinya mengurut batin bersetubuh di saat-saat ia tidak ada ghairah seksual, hasilnya tentu tidak memuaskan kerana hubungan seks yang dilakukan keduanya atas dasar suka sama suka dan saling hajat- menghajatkan ketika menguruti. Ertinya di dalam batin isterinya tidak ada kehendak untuk menolak. Di sinilah perlunya seorang suami yang dapat mengetahui masa berahi isterinya.

Menurut Marshall dalam Physiology of Reproduction, dia menulis “Masa bangkitnya nafsu berahi wanita pada umumnya sehabis menstruasi (haid)”.Sedang menurut Ellis adalah kebalikannya iaitu sebelum datangnya masa haid, hanya kadang-kadang saja nafsunya memuncak sehabis haid.

Pada tahun 1918 Marie Stopes dalam bukunya yang popular Married Love mengatakan bahawa rata-rata nafsu seks wanita menjadi naik dan mencapai puncaknya dua kali dalam sebulan. Iaitu satu kali dalam dua minggu, sedang pada waktu haid nafsu itu turun serendah-rendahnya. Dari ketentuan-ketentuan yang diberikan oleh Marie Stopes itu, maka pada tahun 1919 Dr Havelok Ellis membuat kesimpulan sebagai berikut:

i.Pada wanita memang ada gelombang syahwat yang teratur, yang sejalan dengan gelombang haid.

ii.Ada dua puncaknya yang tertinggi pada gelombang itu.

Dari berbagai pendapat di atas itu, kiranya ada satu pendapat yang agaknya bersesuaian dengan firmah Allah di dalam Al-Quran yang bermaksud:

“Maka apabila mereka telah suci (dari haid) maka datangilah mereka dengan cara yang diperintahkan Allah kepada kalian”.

(Al-Quran, Surah Al Baqarah Ayat 222)

Perintah menguruti batin isteri sehabis masa haid di dalam ayat itu, dapat diambil suatu kefahaman bahawa pada saat-saat habis haid itulah nafsu seks wanita naik memuncak. Sehingga perlulah Allah memberi peringatan kepada para suami dengan bahasa yang halus untuk menguruti batin isterinya.

Dan dari kefahaman itu dapat pula ditarik suatu kesimpulan bahawa puncak kepuasan dalam urutan batin bersetubuh dapat dicapai berkat adanya keserasian kehendak dan bererti pula urutan batin persetubuhan itu didasari oleh perasaan suka sama suka.

Kebolehan suami dalam menentukan masa berahi isterinya dan kesedaran dalam mengukur kemampuan suaminya merupakan kunci kejayaan bersama dalam mencapai kepuasan urutan bersetubuh. Sehubungan dengan itu selain pengetahuan yang telah diterangkan mengenai masa datangnya berahi wanita yang kebanyakannya jatuh pada hari-hari menjelang dan sesudah haid, ada kalanya seorang isteri mempunyai tabiat yang berbeza.

Suami yang bijak hendaklah, memperhatikan tanda-tanda dari kelakuan isterinya yang dapat diertikan sebagai ajakan untuk menguruti sebab mengajak secara terus terang untuk menguruti batin bagi seorang wanita bertentangan dengan sifat wanita kerana jiwanya yang banyak diliputi oleh rasa malu.

Begitu pula kesedaran seorang isteri dalam mengukur kemampuan suaminya menguruti agak penting juga. Isteri hendaklah memperhatikan tabiat suaminya di dalam setiap kali menguruti ketika bersetubuh. Umpamanya beberapa kali kekuatannya di dalam setiap urutan batin persetubuhan, atau beberapa kali keinginan urutan batin dalam seminggu dan lain sebagainya yang patutnya dijadikan catitan.

Di samping itu seorang isteri patut mengetahui pekerjaan suami pada hari itu kiranya mempunyai pekerjaan berat, tentu pada malam harinya tidak dapat mengajak mengurut dengannya. Kerana pekerjaan berat mempengaruhi pula daya kemampuan urutan batin seseorang. Jadi seorang isteri dapat menunda urutan batin persetubuhan pada hari lain.

Membina kehidupan seksual yang sihat antara suami isteri, maka dikehendaki sikap toleransi dan saling memberi kebahagiaan merupakan kunci bagi bahagianya perkahwinan. Biasanya usaha menuju ke arah itu tidak mendapat kesulitan apabila suami isteri itu pandai menyesuaikan dan mengatur frekuensi hubungan urutan batin antara mereka berdua secara teratur.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s