Sejarah urut terapi sepanjang zaman

artikal sejarah urut

Sejarah awal urut terapi terdapat dalam kitab-kitab kuno Cina, kitab di zaman Yunani dan Romawi dahulukala. Dalam kitab kunu Tiongkok kira-kira tahun 2700 SM urut terapi dikenali dengan sebutan Kong-Fou. Urut terapi telah dikembangkan dari gabungan keahlian dan kaedah tabib dalam bidang perubatan tradisional Cina. Amalan seni bela diri Budha dan Tao adalah memandang ransangan urut terapi sebagai amat penting untuk kerohanian yoga mereka sementara orang awam pula ditawarkan urut terapi untuk bersantai.

Kaedah urut terapi Cina berasal dari prinsip bahwa punca penyakit manusia adalah kesan kelemahan atau ketidakseimbangan tenaga dalam jalur atau meridiannya yang terdapat datam sistem tubuh badan. Ransangan urut terapi akan mengalirkan tenaga tubuh badan lebih harmonis melalui meridian, sehingga memungkinkan tubuh untuk menyembuhkan dirinya sendiri secara alami. Selain itu kitab suci Hindu AyurVeda sekitar tahun 1800 SM juga turut membicarakan soal mengenai urut terapi.

Sekitar 1000 SM, rahib Jepun yang belajar agama Buddha di Cina telah mengamati dan mempelajari kaedah penyembuhan perubatan Cina tradisional, termasuk urut terapi. Orang jepun telah mempelajari kaedah urut terapi Cina yang akhirnya menjadi urutan tradisinal Jepun di sebut amma yang melahirkan pula urut terapi tradisional Jepun ia itu Shiatsu. Tujuan utama urutan terapi shiatsu ialah untuk meransang tenaga pesakit.

Hippocrates (460-377 SM), the father of medicine, yang lahir di sebuah pulau bernama Cos, adalah seorang dokter berkebangsaan Yunani. Apabila ada seoarang dokter yang mengunjungi Hippocrates untuk membericarakan soal salah urat pesakitnya, pasti beliau menyarankan kepada dokter tersebut untuk menguasai pengetahuan urut terapi. Menurutnya ilmu urut terapi perlu dimiliki oleh setiap dokter ketika itu untuk membantu mereka memberi rawatan yang lebih berkesan kepada pesakit.

Claudius Galenus dari Pergamum (129-200), lebih dikenal dalam bahasa Inggris sebagai Galen), adalah seorang dokter (atau tabib) dari Yunani kuno. Ia memiliki pengaruh besar dalam kedokteran Eropah. seorang dokter yang engikuti prinsip Hippocrate mulai mempraktikkan urut terapi untuk merawati berbagai jenis luka fisik dan penyakit. Galen percaya dalam latihan, istirahat, diet,dan urut terapi adalah sebagai sebahagian integral dalam memulihkan dan menjaga kesehatan tubuh.

Selang ratusan tahun kemudian, orang Romawi dari segala lapisan, mulai dari golongan “patricia” yang kaya raya sampai golongan papa telah mula menyukai urut terapi. Sehinggakan urut terapi adalah dianggap satu riadah selepas mandi, selepas bersenam, latihan untuk merawat penyakit dan meransang urat saraf untuk melancarkan pergerakan darah.

Seorang Tabib Yunani, Artheus telah menganjurkan urut terapi ini sebagai pengubatan bagi ketegangan otot, asma, kolera, sakit kepala, ayan-ayan dan lain lain. Orang romawi beranggapan bahwa urut terapi ini boleh mengubati kemandulan apabila di daerah pinggang diuruti. Malahan di tempat suci Aesculapius pengubatan yang dilakukan para pendetanya sendiri terdiri daripada urut terapi disamping bacaan-bacaan mentera dan sugesti.

Kaisar agung Julius Caesar sendiri sering kali diurut terapi apabila urat sarafnya terganggu. Cicero pernah mengatakan bahwa kesehatan tubuh badannya bukan hanya disebabkan oleh racikan ubat tabibnya, malahan adalah karena tubuhnya sering diurut terapi dengan minyak. Pliny telah bermurah hati memberi hadiah kewarganegaraan kepada juruterapi yang mengurutinya.

kaisar Hadrianus pernah melihat seoarang serdadunya menggosok-gosok badannya ke tembok lantaran tak punya juruterapi urut. Lantaran merasa belas kasihannya, Hadrianus lantas memberinya dua orang juruterapi hanya untuk mengurut serdadunya itu. Tanpa disedari tindakan Hadrianus dilihat oleh dua orang serdadunya yang merasa cemburu, serdadu itu pun memperagakan dirinya sama dengan serdadu yang dilihat olehnya yaitu menggosokkan badannya ke tembok. Tapi rupanya Hadrianus, mengerti tipu muslihat mereka, bukan malah diberi juruterapi urut tetapi Hadrianus menyuruh kedua orang itu untuk saling menguruti satu sama lainnya.

Zaman terus berganti urut terapi yang telah popular dan diminati orang ramai akhirnya merosot malahan hampir lenyap pada abad pertengahan. Sebabnya adalah kerana larangan gereja yang mengharamkan orang untuk telanjang ketika diurut, seseorang harus menananggalkan pakaiannya walau tidak sampai bugil ketika diurut. Oleh karena ada pelarangan, Ahli Bedah Guy de Chauliac menyarankan agar urusan urut terapi hanya dilakukan manakala orang terkena masuk angin, lecet pada kulit, dehidrasi atau yang lainnya, jadi waktu diurut orang itu tidak telanjang.

Dalam perkembangannya di abad ke-17, banyak terbit buku-buku mengenai urut terapi yang menganjurkan agar urut trapi ini sebagai pilihan dalam bidang pengobatan untuk berbagai macam penyakit, bahkan penyakit kelamin, raja singa!. Tiga puluh tahun kemudian, Nicolas Andry yang menciptakan orthopedics menulis tentang faedah urut terapi untuk memperbaiki peredaran darah dan warna kulit.

Urut terapi telah menjadi kajian ilmiah yang menarik untuk ditelilti, salah satunya adalah kajian J Estranere yang pada abad ke-19 menerbitkan tesis doctoral mengenai urut terapi. Selain itu yang lebih berpengaruh adalah Johann Metzger yang memperolehi kedoktorannya di tahun 1868 di Universitas Leiden dan membuka prakteknya di Bonn, dimana disana beliau telah memberikan pelajaran tentang teknik-teknik urut terapi kepada dokter-dokter yang lain, selain menerima pasien yang salah urat. Seorang pasien wanita pernah datang kepadanya dalam keadaan pincang, tetapi setelah tersentuh teknik urut terapinya Metzger wanita itu boleh berjalan seperti biasa kembali selang beberapa minggu.

Pasien yang datang pun bukan sembarangan, seperti Tsar Nicholas II yang di tahun 1892 pernah mengirimkan seorang utusan pribadi dan kereta kerajaan hanya untuk menjemput Juruterapi urut Metzger yang dimintanya untuk merawat ratu kerajaan. Tinggal selama empat minggu di musim dingin dengan gaji yang lumayan ketika itu, malahan atas jasanya pula dia dianugerahkan medal kehormatan dari Tsar.

Selain itu, Metzger ini banyak sekali merawat orang-orang penting, Sehinggakan banyaknya orang penting yang dirawatnya membuat sebuah akhbar lokal memuat gambar karikaturnya yang memperlihatkan dia bersama Otto Van Bismarck. Bismark dalam akhbar itu mengatakan “ saya yakin bahwa saya mempunyai kekuasaan dalam tangan saja, tetapi saya bisa melihat bahwa anda menguasai penguasa Eropa ”

Masih di abad yang sama, ada nama seperti Henrik Ling seorang mahaguru Sweden yang mengembangkan teknik urut terapi yang disebut Swedish Massage atau urut Sweden. Dia mendirikan sebuah institut di Stockholm. Disana urutan dan senaman remedial menjadi salah satu mata kuliah yang diajarkan, dan pada tahun 1887 urut Swedia dibawa ke Amerika oleh Dr. Mitchel. Pada tahun 1894, di lnggris didirikan sebuah organisasi bernama The Society Of Trained Masseuses (Masyarakat Pramu urut Terampil). Sampai kini urut terapi tidak hanya digunakan di salon dan spa saja tetapi juga di berbagai rumah sakit dan pusat perawatan kesehatan.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s