Bengkel terapi kesihatan diri di sekolah kebangsaan Gelong Gajah

Bengkel terapi kesihatan diri di sekolah kebangsaan

Kenapa bengkel ini disediakan untuk

Terapi kesihatan diri bermula

Kemahiran terapi kesihatan diri adalah sangat penting perlu disediakan pada murid tahun 5 dan 6 yang bakal mengalami akil baligh apabila melangkah ke sekolah menengah kelak.Adalah menjadi tanggung jawab ibu bapa membantu para guru memperkenalkan masa akil baligh kepada anak-anak kita yang akan menginjak remaja. Mereka sangat memerlukan penjelasan kita tentang apa saja yang akan mereka alami dan apa-apa pula yang harus mereka lakukan bila masa akil baligh itu tiba waktunya.

Masa akil baligh bagi seorang anak laki-laki biasanya diawali dengan peristiwa ‘mimpi’. Sedangkan bagi seorang anak perempuan masa akil baligh dimulai dengan terjadinya menstruasi. Sangatlah patut dan bijaksana jika para orang ibu bapa mau tahu dan turut berperanan serta menjelaskan peristiwa akil baligh kepada anak-anaknya sendiri dan tidak sekedar menyerahkan kepada pihak sekolah atau guru saja apalagi kepada orang lain yang tidak paham dan tidak ada sangkut-pautnya dengan anak-anak kita.

Masalah akil baligh bukanlah masalah yang harus ditakuti atau dianggap tabu untuk diperbincangkan. Justru itu perlu diingatkan peristiwa akil baligh adalah peristiwa yang sangat penting dalam kehidupan seorang anak manusia. Baligh merupakan istilah dalam hukum Islam yang menunjukkan seseorang telah mencapai kedewasaan. “Baligh” diambil dari kata bahasa Arab yang secara bahasa memiliki arti “sampai”, maksudnya “telah sampainya usia seseorang pada tahap kedewasaan”. Secara hukum Islam, seseorang dapat dikatakan baligh apabila :

Mengetahui, memahami, dan mampu membedakan mana yang baik dan mana yang buruk, serta Telah mencapai usia 15 tahun ke atas dan atau sudah mengalami mimpi basah.(bagi laki-laki) Telah mencapai usia 9 tahun ke atas dan atau sudah mengalami “menstruasi”. (bagi perempuan)

Baligh adalah satu masa di mana seorang anak dibebani kewajiban (taklif) syari’at dan akan dihisab yang mana baligh mempunyai tanda-tanda yang dapat dikenal

Tanda-Tanda Baligh untuk Laki-Laki

1. Ihtilam, yaitu keluarnya mani baik karena mimpi atau karena lainnya.

Dalilnya disebutkan dalam Al-Qur’an, dimana Allah ta’ala berfirman :

”Dan bila anak-anakmu telah sampai hulm (ihtilam), maka hendaklah mereka meminta ijin seperti orang-orang yang sebelum mereka meminta ijin”. (An Nuur : 59 )

Dari Ali bin Abi Thalib radliyallaahu ‘anhu ia berkata,”Aku hafal perkataan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam : Tidak dinamakan yatim bila telah ihtilam dan tidak boleh diam seharian hingga malam” (HR. Abu Dawud).

Dari Ali juga dari Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam :

”Diangkat pena tidak dikenakan kewajiban pada tiga orang : orang yang tidur hingga bangun, anak kecil hingga ihtilam, dan orang gila hingga berakal” (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi).

2. Tumbuhnya Rambut Kemaluan

Dari ‘Athiyyah ia berkata : “Kami dihadapkan kepada Nabi shallallaahu ‘alaihi wasallam pada hari Quraidhah , di situ orang yang sudah tumbuh bulu kemaluannya dibunuh, sedang orang yang belum tumbuh dibiarkan. Aku adalah orang yang belum tumbuh maka aku dibiarkan”(HR. Abu Dawud, Tirmidzi , Nasa’I , Ibnu Majah dan Ahmad).

Dalam lafadh lain : “Aku adalah seorang pemuda di hari Sa’ad bin Mu’adz menghukum Bani Quraidhah dengan dibunuhnya orang yang ikut berperang dan ditawan keturunannya. Mereka melaporkan aku, tapi mereka tidak mendapati bulu kemaluanku, makanya aku sekarang di tengah-tengah kalian” (Tarbiyatul-Aulad fil-Islaam).

Semua ini menunjukkan bahwa tumbuhnya rambut kemaluan adalah tanda balighnya seseorang, sebagai tanda juga bagi anak-anak kaum muslimin dan orang-orang kafir; dan menunjukkan juga bolehnya melihat aurat orang lain bila diperlukan untuk mengetahui baligh dan tidaknya seseorang serta untuk lainnya

Ibnul-Qayyim rahimahullah berkata,”Untuk waktu ihtilaam tidak ada batas umurnya, bahkan anak-anak yang berusia dua belas tahun bisa ihtilaam. Ada juga yang sampai lima belas tahun, enam belas tahun, dan seterusnya namun belum ihtilaam”.

Tanda-Tanda Baligh untuk Perempuan

Balighnya anak perempuan mungkin sama seperti laki-laki, namun ditambah dengan keempatnya, yaitu Haidl, berkembangnya alat-alat untuk berketurunan, serta membesarnya buah dada. Bila anak sudah hulm / ihtlaam maka ia telah sampai pada usia taklif. Wajib baginya mengerjakan ibadah dan seluruh amalan wajib. Adapun sebelum itu, maka perintah hanyalah sebagai pembiasaan dan menjadikannya suka untuk melaksanakan ibadah dan mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu Wata’ala.

Murid murid sekolah kebangsaan tahun 5 dan 6 yang akan menempuh usia akil baligh perlulah didedahkan kepada terapi kesihatan diri agar memahami setiap aspek kesihatan yang terdiri daripada rohani, jasmani, jiwa dan raga. Hanya memahami setiap aspek kesihatan dirinya sahajalah manusia itu dapat mengenal tuhannya.Dan bermula agama itu adalah mengenal tuhannya, agar setiap perintah dan larangan tuhan itu dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Bengkel terapi kesihatan diri yang dianjurkan adalah seperti berikut;

Pertama urutan raga membersihkan kekotoran darah daging untuk membina kesedaran jiwa daripada kelalaian perasaan yang dinyatakan oleh kehidupan jasmani dalam bentuk parasrupa, untuk menghayati kesejahteraan rohani yang menyebut nama tuhanNya.

Kedua urutan raga melembutkan urat sarat untuk membina kekuatan jiwa mengingati ilmu pengetahuan daripada lupa yang dinyatakan oleh kehidupan jasmani dalam bentuk gerakgeri untuk menghayati kesejahteraan hidup rohani yang mengingati sifat tuhanNya.

Ketiga urutan raga mengimbangi tubuh badan untuk membina daya pemikiran jiwa yang dinyatakan oleh kehidupan jasmani dalam bentuk tingkahlaku untuk menghayati kesejahteraan kehidupan rohani yang menurut afaal tuhanNya.

Keempat urutan menjana tenaga raga untuk keperluan tenaga jiwa membina kefahaman adat resam kehidupan yang dinyatakan oleh kehidupan jasmani dalam bentuk budibahasa untuk menghayati kesejahteraan kehidupan rohani yang menyembah zat tuhanNya.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
Image | This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s