Sejarah bermulanya rumah urut di Ipoh Perak

Sejarah bermulanya rumah urut di bandar Ipoh Perak

Lorong Panglima (Second Concubine Lane),lorong bangunan yang dibina pada penghujung abad ke 20. Pada masa itu, kebanyakan rumah kedai dilorong ini telah digunakan sebagai tempat penjualan serta penghisapan candu, tempat perjudian dan rumah urut.

Mengikut ceritanya, banyak rumah kedai di lorong ini bertukar menjadi rumah kediaman kepada gundik yang menjadi tukang urut batin towkay-towkay Cina pada awal abad ke 1900. Lorong ini dalam proses bertukar wajah, tetapi bangunan dan lorongnya maseh tetap sama.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s