Kekuatan tenaga batin lelaki menurut bentuk perutnya

Kekuatan tenaga batin lelaki menurut bentuk perutnya.pptx

Diantara kaedah juruterapi untuk menilai kesihatan dan penyakit yang dialami oleh seseorang adalah menerusi keseimbangan rupabentuk tubuh badannya. Jika kita perhatikan keseimbangan rupabentuk tubuh badan mereka yang mengalami berbagai jenis penyakit adalah tidak seimbang.

Sebenarnya mereka yang mengalami penyakit bukan sekadar tidak seimbang rupabentuk tubuh badannya malahan tidak seimbang dari segi parasrupa (raga), gerakgeri (jiwa), tingkahlaku (kehidupan jasmani) dan budibahasa (rohani).

Rupabentuk anggota tubuh badan yang mengalai penyakt seperti, kaki, tangan, muka dan perut akan menjadi tidak seimbang. Bagaimana pun jarang diantara mereka yang menyedari perkara ini, sepeti perubahan kelainan keseimbangan rupabentuk anggota pada kaki dan tangan. Malahan banyak dikalangan mereka yang tidak menyedari rupabentuk mukanya yang sudah tidak seimbang walau pun senyumannya tidak seindah dulu.

Ramai pula dikalangan kaum lelaki yang tidak menyedari ketidaseimbangan rupabentuk perutnya, sehinggalah perutnya membengkak seperti bola. Mungkin dikalangan mereka tidak menyedari rupabentuk perut yang sihat dan sakit seperti yang saya paparkan dalam gambar di atas, ia itu perbandingan diantara perut yang sehat dan sakit.

Terdapat banyak hadis Rasulullah saw yang menyatakan hubungan perut manusia dengan kesihatanya. Di bawah ini saa titipkan diantara hadis Rasulullah saw mengenaiya.

‘Tiada tempat yang lebih buruk yang diisi oleh anak Adam dari perutnya. Cukuplah baginya beberapa suap untuk menguatkan tulang belakangnya. Jika ia tidak mampu, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan’. (Riwayat Ibn Majah, Sunan Ibn Majah, Jld.2, m/s 249)

Perut mereka yang buncit adalah akibat dipenuhi dengan sisa makanan dan minuman. Oleh itu perut mereka yang buncit tidak mencukupi ruang untuk bernafas. Sebagaimana yang sedia maklum pernafasan yang sempurna sangat penting untuk menjana tenaga tubuh badan zahir dan batin.

Oleh itu mereka ang perutnya buncit sudah tentulah lemah tenaga batinnya. Perlu di ingatkan urutan batin bukan sekadar perlu melakukan persetubuhan, malahn perlu melakukan persenyawaan. Mereka yang sesak nafas sudah tentu tidak panjang nyawanya ketika melakukan persetubuhan. Apatah lagi untuk bersatu (senyawa) setelah lelah beradu.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s