Unsur alam benda

Unsur alam benda terdiri daripada tanah, air, angin dan api. Tanah unsur yang berada di bumi, air unsur berasal di langit, angin unsur dari bulan dan api unsur dari matahari.

Keadaan unsur alam semesta bermula dengan unsur tanah dalam bentuk pepejal yang bersifat kering. Keadaan unsur tanah boleh berubah menjadi air yang bersifat basah dalam bentuk cecair. Keadaan unsur air pula boleh menjadi angin yang bersifat sejuk jika berubah menjadi wap. Keadaan unsur angin boleh bertukar menjadi api yang bersifat panas jika berubah menjadi haba.

Pergerakan tenaga alam benda bermula dengan unsur air yang dihujani langit membasahi unsur tanah dibumi. Sifat unsur air yang basah melembapi unsur tanah yang bersifat kering untuk menjadi angin yang bersifat sejuk. Sifat angin yang sejuk berubah menjadi haba bila dipanasi unsur api dari matahari.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan komen